A weboldal cookie-kat (sütiket) használ a weboldal működése, a felhasználói élmény növelése és statisztikai célokból. A weboldal által használt cookie-k személyes adatkezeléséhez hozzájárulok.

További információt az Adatkezelési Tájékoztatóban talál.

8+8 tipp, hogy valóban Montessori ihlette játékot vásárolj!

8+8 tipp, hogy valóban Montessori ihlette játékot vásárolj!

Gyakorló szülőként, pedagógusként egészen biztos, hogy találkoztál már a Montessori névvel és az ehhez fűződő pedagógiai szemlélettel, mely ugyan már 100 éves múltra tekint vissza, de komoly tudományos kutatások bizonyítják helytállóságát és aktualitását napjainkban is.

Ahhoz, hogy könnyebben meg tudjuk állapítani egy játék, termék esetében, hogy valóban kapcsolódik-e a Montessori pedagógia szelleméhez, nem árt kicsit elmélyülni a mögöttes tartalmakban és megismerni az alapelveket, melyeket Maria Montessori fektetett le a XX. század elején, az azt megelőző rengeteg kutató- és megfigyelőmunka eredményeként.

Maria Montessori két leghíresebb mondata és egyben pedagógiájának alapja a következő:

 Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége”

„Segíts nekem, hogy magam csinálhassam”

Maria Montessori pedagógia módszertanának alappillérei:

1.    A gyermek tisztelete

A középpontban maga a gyermek áll, a legfőbb cél pedig a képességek maximális fejlesztése függetlenül a szociális háttértől és az eddig megszerzett ismeretek mennyiségétől és minőségétől. Engedni kell a gyermek számára, hogy saját tapasztalatai, tevékenységei során fedezze fel a világ összefüggéseit, segíteni kell őt az önállóság útjára lépni. Így könnyebben lehetséges, hogy megtanul önállóan tanulni, valamint közvetlen környezete és a világ megismerésére aktívan törekedni. Az épp munkálkodó gyermeket a pedagógus nem zavarja meg, viszont ha segítségül hívja a gyermek, készséggel áll rendelkezésére.

2.    A pedagógus nem tanító, hanem segítő szerepet tölt be

A pedagógus elsődleges feladata nem a tananyag mindenek feletti átadása, hanem a gyermekek alapos megfigyelése és életkoruknak megfelelően az adottságaik saját szintjükről történő továbbfejlesztése. A pedagógus csak olyan feladatot ad a gyermeknek, amelyet önállóan, vagy minimális segítséggel el tud végezni.

A Montessori pedagógia a tanulás folyamatát 4 lépésben határozza meg:

·       Próbálkozás

·       Gyakorlás

·       Képesség kialakulása

·       Tudás

3.    A tekintélyelvűség kizárása

A Montessori pedagógiában nem kap helyet a fegyelmezés, ugyanis alapesetben nincs rá szükség. A gyermekek mindig foglalkoznak valamivel, saját hibáikból tanulnak, tapasztalnak. A módszer a gyermek és a pedagógus közötti kölcsönös bizalmon alapul, szükség esetén a pedagógus a gyermekkel átbeszéli a problémát és a lehetséges megoldásokat.

4.    Előkészített környezet

A pedagógus egy előkészített környezetet biztosít, mely minden gyermek számára lehetővé teszi, hogy azzal foglalkozzon, ami éppen aktuálisan felkelti az érdeklődését. Szabad játékot biztosít a gyermekek részére, vagyis bármikor elérhetőek számukra a fejlesztő eszközök, bármikor levehetik őket a szépen elrendezett, átlátható polcról és nekik is kell visszahelyezniük azokat.

Mindezek ismeretében visszakanyarodhatunk eredeti témánkhoz, a Montessori ihlette játékok legfőbb ismérveihez.

Ha a játékboltok és webáruházak kínálatát böngésszük, jól látható, hogy a játékgyártók is előszeretettel ajánlják termékeiket a módszerbe kiválóan beilleszthetőként, ám mielőtt ezt fenntartások nélkül elhisszük, nem árt tájékozódni az információ hitelességéről és valósságáról.

Rövid útmutatónkkal szeretnénk a segítségedre lenni abban, hogy meg tudd különböztetni a valójában Montessori ihlette játékokat, eszközöket a divatból ebbe a kategóriába soroltaktól.

A valódi Montessori ihlette játék, eszköz minden esetben:

1.    Természetes alapanyagú és természetes anyagokkal kezelt, hivalkodó színektől, szintetikus anyagoktól mentes

2.    A gyermekek méretéhez igazodik

3.    Realisztikus és egyszerű, ugyanakkor esztétikus

4.    A „kevesebb több” elvén működik

5.    Valamilyen érzékszervi fejlesztésen keresztül valósul meg (tapintás, látás, hallás)

6.    Fontos részei a matematikai, geometriai elemek

7.    Nem lehet őket „elrontani”, ugyanis a gyermek folyamatosan tudja magát ellenőrizni és önálló kísérletezés során jön rá a megoldásra

8.    Egyszerre egyféle képességet fejleszt

Funkciójuk szerint a következő kategóriákba sorolhatjuk őket:

·       Fejlesztik az érzékszerveket (tapintás, szaglás, látás, hallás),

·       Fejlesztik a kreativitást,

·       Fejlesztik a koncentrációt,

·       Fejlesztik a problémamegoldást,

·       Fejlesztik az anyanyelvi készségeket (írás, olvasás),

·       Fejlesztik a logikai készségeket (matematika tanulás segítése),

·       Önálló gondolkodásra és cselekvésre ösztönöznek,

·       Kozmikus ismeretek elsajátítására is alkalmasak (földrajz, természeti ismeretek)

Bízunk benne, hogy segítségedre lehettünk és sikerült rávilágítanunk a Montessori pedagógia módszerének ismertetőjegyeire.

Végül pedig könnyítésül, az Anyaparadicsom webáruházban található összes Montessori-ihlette játékot egy nagy csokorba gyűjtöttük neked.

Források:

https://montessori.hu/

https://montessoriotthon.blog.hu/2018/10/05/allando_oldal_801

https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek/28129/montessori_jatekok_-_amikor_a_kevesebb_sokkal_tobb
Tartalomhoz tartozó címkék: Blog Itt a segítség!
Az oldal tetejére