A weboldal cookie-kat (sütiket) használ a weboldal működése, a felhasználói élmény növelése és statisztikai célokból. A weboldal által használt cookie-k személyes adatkezeléséhez hozzájárulok.

További információt az Adatkezelési Tájékoztatóban talál.

8+8 tipp, hogy valóban Montessori módszer ihlette játékot vásárolj!

Montessori módszer, montessori eszközök, montessori játékokGyakorló szülőként, pedagógusként egészen biztos, hogy találkoztál már a Maria Montessori nevével és a hozzá fűződő pedagógiai szemlélettel. A Montessori módszer 100 éves múltra tekint vissza, de komoly tudományos kutatások bizonyítják helytállóságát és aktualitását napjainkban is.

Ahhoz, hogy könnyebben meg tudjuk állapítani egy játék, termék esetében, hogy valóban kapcsolódik-e a Montessori pedagógia szelleméhez, nem árt kicsit elmélyülni a mögöttes tartalmakban és megismerni az alapelveket, melyeket Maria Montessori fektetett le a XX. század elején, az azt megelőző rengeteg kutató- és megfigyelőmunka eredményeként.

Maria Montessori két leghíresebb mondata és egyben pedagógiájának alapja a következő:

Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége”

„Segíts nekem, hogy magam csinálhassam”

 

A Montessori módszer alappillérei:

 

1. A gyermek tisztelete

A Montessori módszer középpontjában maga a gyermek áll, a legfőbb cél pedig a képességek maximális fejlesztése függetlenül a szociális háttértől és az eddig megszerzett ismeretek mennyiségétől és minőségétől. Engedni kell a gyermek számára, hogy saját tapasztalatai, tevékenységei során fedezze fel a világ összefüggéseit, segíteni kell őt az önállóság útjára lépni. Így könnyebben lehetséges, hogy megtanul önállóan tanulni, valamint közvetlen környezete és a világ megismerésére aktívan törekedni. Az épp munkálkodó gyermeket a pedagógus nem zavarja meg, viszont ha segítségül hívja a gyermek, készséggel áll rendelkezésére.

 

2. A pedagógus nem tanító, hanem segítő szerepet tölt be

A pedagógus elsődleges feladata nem a tananyag mindenek feletti átadása, hanem a gyermekek alapos megfigyelése és életkoruknak megfelelően az adottságaik saját szintjükről történő továbbfejlesztése. A pedagógus csak olyan feladatot ad a gyermeknek, amelyet önállóan, vagy minimális segítséggel el tud végezni.

A Montessori pedagógia a tanulás folyamatát 4 lépésben határozza meg:

· Próbálkozás

· Gyakorlás

· Képesség kialakulása

· Tudás

 

3. A tekintélyelvűség kizárása

A Montessori pedagógiában nem kap helyet a fegyelmezés, ugyanis alapesetben nincs rá szükség. A gyermekek mindig foglalkoznak valamivel, saját hibáikból tanulnak, tapasztalnak. A módszer a gyermek és a pedagógus közötti kölcsönös bizalmon alapul, szükség esetén a pedagógus a gyermekkel átbeszéli a problémát és a lehetséges megoldásokat.

 

4. Előkészített környezet

A pedagógus egy előkészített környezetet biztosít, mely minden gyermek számára lehetővé teszi, hogy azzal foglalkozzon, ami éppen aktuálisan felkelti az érdeklődését. Szabad játékot biztosít a gyermekek részére, vagyis bármikor elérhetőek számukra a fejlesztő eszközök, bármikor levehetik őket a szépen elrendezett, átlátható polcról és nekik is kell visszahelyezniük azokat.

Mindezek ismeretében visszakanyarodhatunk eredeti témánkhoz, a Montessori játékok legfőbb ismérveihez.

Ha a játékboltok és webáruházak kínálatát böngésszük, jól látható, hogy a játékgyártók is előszeretettel ajánlják termékeiket a módszerbe kiválóan beilleszthetőként. Ám mielőtt ezt fenntartások nélkül elhisszük, nem árt tájékozódni az információ hitelességéről és valósságáról.

Rövid útmutatónkkal szeretnénk a segítségedre lenni abban, hogy meg tudd különböztetni a valójában Montessori ihlette játékokat, és Montessori-eszközöket a divatból ebbe a kategóriába soroltaktól.

 

A valódi Montessori ihlette játék, és Montessori fejlesztő eszköz minden esetben:

1. Természetes alapanyagú és természetes anyagokkal kezelt, hivalkodó színektől, szintetikus anyagoktól mentes

2. A gyermekek méretéhez igazodik

3. Realisztikus és egyszerű, ugyanakkor esztétikus

4. A „kevesebb több” elvén működik

5. Valamilyen érzékszervi fejlesztésen keresztül valósul meg (tapintás, látás, hallás)

6. Fontos részei a matematikai, geometriai elemek

7. Nem lehet őket „elrontani”, ugyanis a gyermek folyamatosan tudja magát ellenőrizni és önálló kísérletezés során jön rá a megoldásra

8. Egyszerre egyféle képességet fejleszt

 

A játékokat funkciójuk szerint a következő kategóriákba sorolhatjuk:

· Érzékszerveket fejlesztik (tapintás, szaglás, látás, hallás),

· Kreativitást fejlesztik,

· Koncentrációt fejlesztik,

· Problémamegoldást fejlesztik,

· Anyanyelvi készségeket (írás, olvasás) fejlesztik,

· Logikai készségeket (matematika tanulás segítése),

· Önálló gondolkodásra és cselekvésre ösztönöznek,

· Kozmikus ismeretek elsajátítására is alkalmasak (földrajz, természeti ismeretek)

 

Bízunk benne, hogy segítségedre lehettünk és sikerült rávilágítanunk a Montessori pedagógia módszerének ismertetőjegyeire.

Végül pedig könnyítésül, az Anyaparadicsom webáruházban található összes Montessori-ihlette játékot egy nagy csokorba gyűjtöttük neked.

 

Források:

https://montessori.hu/

https://montessoriotthon.blog.hu/2018/10/05/allando_oldal_801

https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek/28129/montessori_jatekok_-_amikor_a_kevesebb_sokkal_tobb
Az oldal tetejére