Gyakorló szülőként, pedagógusként egészen biztos, hogy találkoztál már a Maria Montessori nevével és a hozzá fűződő pedagógiai szemlélettel. A Montessori módszer 100 éves múltra tekint vissza, de komoly tudományos kutatások bizonyítják helytállóságát és aktualitását napjainkban is.
Ahhoz, hogy könnyebben meg tudjuk állapítani egy játék, termék esetében, hogy valóban kapcsolódik-e a Montessori pedagógia szelleméhez, nem árt kicsit elmélyülni a mögöttes tartalmakban és megismerni az alapelveket, melyeket Maria Montessori fektetett le a XX. század elején, az azt megelőző rengeteg kutató- és megfigyelőmunka eredményeként.
Maria Montessori két leghíresebb mondata és egyben pedagógiájának alapja a következő:
„Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége”
„Segíts nekem, hogy magam csinálhassam”
A Montessori módszer alappillérei:
1. A gyermek tisztelete
A Montessori módszer középpontjában maga a gyermek áll, a legfőbb cél pedig a képességek maximális fejlesztése függetlenül a szociális háttértől és az eddig megszerzett ismeretek mennyiségétől és minőségétől. Engedni kell a gyermek számára, hogy saját tapasztalatai, tevékenységei során fedezze fel a világ összefüggéseit, segíteni kell őt az önállóság útjára lépni. Így könnyebben lehetséges, hogy megtanul önállóan tanulni, valamint közvetlen környezete és a világ megismerésére aktívan törekedni. Az épp munkálkodó gyermeket a pedagógus nem zavarja meg, viszont ha segítségül hívja a gyermek, készséggel áll rendelkezésére.
2. A pedagógus nem tanító, hanem segítő szerepet tölt be
A pedagógus elsődleges feladata nem a tananyag mindenek feletti átadása, hanem a gyermekek alapos megfigyelése és életkoruknak megfelelően az adottságaik saját szintjükről történő továbbfejlesztése. A pedagógus csak olyan feladatot ad a gyermeknek, amelyet önállóan, vagy minimális segítséggel el tud végezni.
A Montessori pedagógia a tanulás folyamatát 4 lépésben határozza meg:
· Próbálkozás
· Gyakorlás
· Képesség kialakulása
· Tudás
3. A tekintélyelvűség kizárása
A Montessori pedagógiában nem kap helyet a fegyelmezés, ugyanis alapesetben nincs rá szükség. A gyermekek mindig foglalkoznak valamivel, saját hibáikból tanulnak, tapasztalnak. A módszer a gyermek és a pedagógus közötti kölcsönös bizalmon alapul, szükség esetén a pedagógus a gyermekkel átbeszéli a problémát és a lehetséges megoldásokat.
4. Előkészített környezet
A pedagógus egy előkészített környezetet biztosít, mely minden gyermek számára lehetővé teszi, hogy azzal foglalkozzon, ami éppen aktuálisan felkelti az érdeklődését. Szabad játékot biztosít a gyermekek részére, vagyis bármikor elérhetőek számukra a fejlesztő eszközök, bármikor levehetik őket a szépen elrendezett, átlátható polcról és nekik is kell visszahelyezniük azokat.
Mindezek ismeretében visszakanyarodhatunk eredeti témánkhoz, a Montessori játékok legfőbb ismérveihez.
Ha a játékboltok és webáruházak kínálatát böngésszük, jól látható, hogy a játékgyártók is előszeretettel ajánlják termékeiket a módszerbe kiválóan beilleszthetőként. Ám mielőtt ezt fenntartások nélkül elhisszük, nem árt tájékozódni az információ hitelességéről és valósságáról.
Rövid útmutatónkkal szeretnénk a segítségedre lenni abban, hogy meg tudd különböztetni a valójában Montessori ihlette játékokat, és Montessori-eszközöket a divatból ebbe a kategóriába soroltaktól.
A valódi Montessori ihlette játék, és Montessori fejlesztő eszköz minden esetben:
2. A gyermekek méretéhez igazodik
3. Realisztikus és egyszerű, ugyanakkor esztétikus
4. A „kevesebb több” elvén működik
5. Valamilyen érzékszervi fejlesztésen keresztül valósul meg (tapintás, látás, hallás)
6. Fontos részei a matematikai, geometriai elemek
8. Egyszerre egyféle képességet fejleszt
A játékokat funkciójuk szerint a következő kategóriákba sorolhatjuk:
· Érzékszerveket fejlesztik (tapintás, szaglás, látás, hallás),
· Problémamegoldást fejlesztik,
· Anyanyelvi készségeket (írás, olvasás) fejlesztik,
· Logikai készségeket (matematika tanulás segítése),
· Önálló gondolkodásra és cselekvésre ösztönöznek,
· Kozmikus ismeretek elsajátítására is alkalmasak (földrajz, természeti ismeretek)
Bízunk benne, hogy segítségedre lehettünk és sikerült rávilágítanunk a Montessori pedagógia módszerének ismertetőjegyeire.
Végül pedig könnyítésül, az Anyaparadicsom webáruházban található összes Montessori-ihlette játékot egy nagy csokorba gyűjtöttük neked.
Források:
https://montessoriotthon.blog.hu/2018/10/05/allando_oldal_801
https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek/28129/montessori_jatekok_-_amikor_a_kevesebb_sokkal_tobb